חג הפורים/ התמודדותם של מרדכי ואסתר בעת משבר

המגילה מספרת לנו את סיפורו של העם היהודי בעת ההיא, באמצעות מערכות זוגיות ומאפייניהם: אחשורוש וושתי, המן וזרש ואסתר ומרדכי. היום נתמקד בזוג מרדכי ואסתר ונלמד מהם מהי הדרך הראויה (וכנראה הנכונה..) להתמודדותו של זוג עם משבר.

צילום:AI

מאת: שירה דיוק – מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית

ישנם ..

לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד. וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ.

מרדכי דואג לאסתר ובכל יום ויום הוא מתהלך לפני בית הנשים. אולי יקבל פירור של מידע אולי הצצה על שלומה של אסתר.

למרדכי ואסתר אין בחירה אם להגיע לארמון המלך שכן כתוב "ותלקח אסתר" יש להם בחירה איך להתנהל מול המציאות שהיא נלקחה ואיזה משמעות רוחנית יירצו לתת  ל'לקיחה'. האם אסתר תבחר להיות מלכה ככל המלכות רק יהודיה בהסוואה או שמא אסתר היא מלכה יהודייה. שיודעת בכל רגע מאין הגיע ולאן היא שייכת. זיהויה כיהודייה משנה את כל הסיפור.  יהדותה מייצרת סתירה בינה ובין ההתנהגויות שייתבעו ממנה בארמון.

שמירת זהותה בסוד מייצרת מרחב מוגן שלאחרים אין חלק בו, מעין מקדש פנימי אשר לא יחולל. היא אינה משתפת איש מאנשי הארמון בסודה וכך מייצרת מחיצה בינה ובין הסובבים אותה ושם בתוך המקדש הפרטי שלה היא נשארת בת חורין. סודם של מרדכי ואסתר מעצים את הקשר ביניהם. בני הזוג מהווים עוגן אחד לשני, יש מי שעוזר לו להחזיק את הסוד הגדול. שואבים ביטחון אחד מהשני.

מרדכי ואסתר עומדים בפני שבר נוראי. שבר של העם, שבר של הזוגיות שבר של החלום האישי.

היינו אולי מצפים להמון וויכוחים ומריבות ומשחקי אגו, אבל הזוג המופלא הזה מלמד אותנו איך לנקות את האגו מהמשוואה, לתת מקום לשני ולאפשר ביטוי פנימי של כל אחד מבני הזוג.

כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד… כביכול מרדכי קובע עבור אסתר אבל לאחר מכן אנו שומעים את אסתר מצוה על מרדכי ואף מלבישה אותו: וַתִּשְׁלַח בְּגָדִים לְהַלְבִּישׁ אֶת מָרְדֳּכַי וּלְהָסִיר שַׂקּוֹ מֵעָלָיו וְלֹא קִבֵּל. ואח"כ מרדכי משמיע את מחשבתו: כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת. ואסתר מתעוררת לפעולה וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לְהָשִׁיב אֶל מָרְדֳּכָי. לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל תֹּאכְלוּ וְאַל תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי.

שניהם נטולי אגו, ומבינים שיש לכבד את התובנות של האחר, ברגע הנכון. אין מלחמת מעמדות! יש שיתוף פעולה. כאשר צריך לומר ביקורת, היא נאמרת במלוא עוזה, אך מתוך אהבה. רק כך ניתן להבין את חילופי התפקידים בין המורה / האומן מרדכי לבין הנערה / המלכה אסתר!

 

מאחלת לכל אחד ואחת שהצרות שלנו יתהפכו לצרורות של מתנות ובשורות טובות!

חג פורים שמח!

 

שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית

בעלת תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בחינוך יהודי.
ברקע שנים של עבודה עם נוער שוליים- הבנת צרכי הנוער והתמודדות עם מעברי גיל ההתבגרות
ניהול מכינה קדם צבאית ,לימוד של שנים רבות על חסידות בבית מדרש לנשים (מתן, באור פניך)
מלמדת בבתי מדרש לנשים. עשייה נוספת גם בתחום של אומנות וכתיבה .

לעניינים נוספים

עקבו אחרינו

במערכת

הצטרפו לניוזלטר שלנו

בהשארת פרטים אתם נשארים מעודכנים,
פסק דין שטורף מחדש את הקלפים, שינוי חקיקה, החלטה חריגה,
בהרשמה מהירה ישירות למייל