פרשת בא / מה בין חג הפסח ומצות לזוגיות שלנו?

פרשת בא אל פרעה. חז"ל מפרשים בא אל פרעה, הכנס לפני ולפנים, אל תוך חדריו של פרעה. אם אתם רוצים להשפיע על מישהו/לעזור לו, א"א מחוץ לארמון. צריך להיכנס פנימה אל תוך עולמו, להבין את מחשבותיו ומשם להשפיע

צילום:AI

מאת: שירה דיוק -מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית

לחג הפסח ארבע שמות: חג החירות, האביב,המצות ופסח. האם שמתם לב שבתורה החג הזה מופיע בעיקר בשם חג המצות ואילו בשפת עמנו ,אנו קוראים לחג הזה בשם חג הפסח. מה ההבדל ולמה זה מענין ומה זה בא ללמד אותנו על זוגיות?

 

מתוך הפרשה שלנו "בא" : וְכָכָה, תֹּאכְלוּ אֹתוֹ–מָתְנֵיכֶם חֲגֻרִים, נַעֲלֵיכֶם בְּרַגְלֵיכֶם וּמַקֶּלְכֶם בְּיֶדְכֶם; וַאֲכַלְתֶּם אֹתוֹ בְּחִפָּזוֹן, פֶּסַח הוּא לַה'.

רש"י: פֶּסַח הוּא לַה' – הַקָּרְבָּן הוּא קָרוּי פֶּסַח, עַל שֵׁם הַדִּלּוּג וְהַפְּסִיחָה [שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְדַלֵּג בָּתֵּי יִשְׂרָאֵל מִבֵּין בָּתֵּי מִצְרַיִם, וְקוֹפֵץ מִמִּצְרִי לְמִצְרִי וְיִשְׂרָאֵל אֶמְצָעִי נִמְלַט]. וְאַתֶּם עֲשׂוּ כָּל עֲבוֹדוֹתָיו [לְשֵׁם שָׁמַיִם] (מכילתא כאן) דֶּרֶךְ דִּלּוּג וּקְפִיצָה, זֵכֶר לִשְׁמוֹ שֶׁקָּרוּי פֶּסַח.

 

השם 'פסח' מתאר את הדילוג והפסיחה שעשה הקב"ה כדי לגאול אותנו ממצרים. מלים אלה מעוררות בנו אסוציאציה וגם למדרש במכילתא פסוק נפלא משיר השירים: 'קול דודי הנה זה בא מדלג על ההרים מקפץ על הגבעות'. החיבור לשיר השירים/ספר שכולו שיר אהבה בין כנסת ישראל ועם ישראל, מלמד אותנו שהדילוג והפסיחה נעשו ממקום של אהבה גדולה של הבורא את בניו ישראל.

נוסיף-

בני ישראל היו שקועים במ"ט שערי טומאה ולא היו זכאים לגאולה, ואם לא היו נגאלים באותו המומנטום, כבר היו שוקעים בשער ה-נ של הטומאה ואז כבר לא היה אפשרי להציל את בני ישראל.

תנועת הפסיחה והדילוג של הקב"ה מלמדת אותנו לפסוח ולדלג על מעשים/פגיעות שעשה בן/ת זוגנו. כאשר הצד השני פועל ומניע עצמו אל עבר מקום טוב יותר, זה הזמן לפסוח ולדלג. בני ישראל יצאו בחיפזון/בתשוקה ובהתרגשות למדבר כדי לעבוד את ה'. אם הקב"ה היה מחכה לתהליך תשובה לא היה את מי לגאול ממצרים.

לפעמים צריך לפסוע, לדלג ולקפוץ מעל המהמורות כדי להציל את המשך הקשר.

 

לעומת שם החג 'פסח', חג 'המצות' שם החג המופיע בתורה בא להאיר בעיננו ענין אחר. על שום מה נקרא החג כך? על שם המצות שהכינו בני ישראל בצאתם ממצרים. מה כל כך מיוחד באוכל שבני ישראל לקחו עימם לדרך?

חז"ל מסבירים, שבני ישראל מרוב תשוקה ואהבה להיות עבד ה', הכינו לעצמם מצות, אוכל שהוא מעל הטבע האנושי. (הטבע שלנו הוא להתפיח בצק ולהכין לחם ולא מצות…)הכוונה, שהכינו מצות שלא תפח הבצק כי כבר רצו לצאת לדרך להיות עובדי ה'. כלומר המצות מסמלות עבורנו את החיפזון את התשוקה והרצון הכנה ללכת אחרי ה' אל המדבר ולעבוד אותו.

 

שימו לב, שיש כאן התבוננות עמוקה במעשה ובעיקר בתוכן שלו. הקב"ה מסתכל על בני ישראל, ורואה את בני ישראל שיצאו מאזור הנוחות-יצאו מגדרם בתשוקה בהתלהבות ובחיפזון  כדי לעבוד את ה' והרעיון הזה בא לידי ביטוי במצות, ולכן הקב"ה מכנה את החג הזה 'חג המצות'. על שם זכותנו לפניו.

מנגד, עם ישראל, מתבונן בצעדי ענק ,בפסיחה ובקפיצה שעשה הקב"ה כדי לגאול אותם ממצרים. ולכן קוראים לחג הגאולה- חג הפסח.

מאחלת לכולנו לראות את התוכן שבמעשים של בני זוגנו וילדנו ,לראות את הטוב בצד השני ,לפסוח על הטעויות שלהם ולהמשיך קדימה!

 

שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית

בעלת תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בחינוך יהודי.
ברקע שנים של עבודה עם נוער שוליים- הבנת צרכי הנוער והתמודדות עם מעברי גיל ההתבגרות
ניהול מכינה קדם צבאית ,לימוד של שנים רבות על חסידות בבית מדרש לנשים (מתן, באור פניך)
מלמדת בבתי מדרש לנשים. עשייה נוספת גם בתחום של אומנות וכתיבה .

 

לעניינים נוספים

עקבו אחרינו

במערכת

הצטרפו לניוזלטר שלנו

בהשארת פרטים אתם נשארים מעודכנים,
פסק דין שטורף מחדש את הקלפים, שינוי חקיקה, החלטה חריגה,
בהרשמה מהירה ישירות למייל