פרשת ואתחנן/ איך לעורר את האהבה

"שמע ישראל ה' אלוקנו ה' אחד", צעקו חיילים לתושבים מעבר לדלת הממ"ד כדי להוכיח שהם מהצד של האור שבאו לשחרר. מילים סימבוליות אלה נקרא השבוע בפרשה, ובסמיכות אליהן מופיעה מצווה מיוחדת, מצוות אהבת ה'. "ואהבת את ה' אלוקיך" ומתפרטת בכל לבבך, ובכל נפשך,בכל מאודך. מה היחס בין שני פסוקים אלה? מה שייך בכלל ציווי על אהבת ה', הלא אהבה נובעת מרגשי לב? איך יתכן אצל בשר ודם שתהיה לו אהבה לקב"ה?

צילום: קאנבה

מאת שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית

גם אנו שואלים מדי פעם, איך נעורר את האהבה בזוגיות, הרי זה רגש.. אולי היא פשוט נגמרה? מהו הסוד שיאפשר לנו לאהוב אחד את השני כמו פעם? האם אפשר בכלל להחזיר לחיים אהבה שגוועה?
כותב הרמב"ם בחובת הלבבות: והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו, בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול…
כדי לעורר מחדש את האהבה בינינו צריך כל אחד מאתנו להזכיר לעצמו את האחריות שלו על הלב. איך אנשים מתאהבים? במה אנו מתאהבים? התשובה היא די פשוטה, אנו מתאהבים בחלקים שלנו שאנו מזהים אצל השני. כשאני כותבת חלקים, הכוונה היא לתכונות ולערכים החשובים לי ומהווים מצפן בחיי. כל אדם יש לו ערכים וסדרי עדיפויות משלו. זיהוי עולם פנימי דומה (ערכים ותכונות חזקות משותפות לבן זוג) מחבר. מעורר את האהבה.
לכן-
כאשר בני הזוג יתבוננו בכל הטוב שבני זוגם מביא להם לחיים, השותפות, ההישגים, חופשות, תכונות טובות שאני מעריך, מחוות יפות שנעשו, התחשבות, פתיחת הלב וכדו כל אחד לפי הערכים החשובים לו- מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר..
כעת נבין מדוע השכל קודם לאהבה: "וידעת היום- והשבות אל לבבך". לאחר שתדע -תאהב. המסילת ישרים אומר שאהבה תלויה בהכרה. אי אפשר לאהוב אלא רק את מה שהינך מכיר. אי אפשר לפתח יחס של סימפטיה, רגישות וידידות אלא כלפי המוכר. לכן חלק ממצות "ואהבת את ה' אלוקך" זה להכיר. זה לדעת.
כדי לעורר את האהבה צריך להכיר מחדש. כשרוצים להכיר, מכירים מצבים שונים, התמודדות עם מורכבויות בדרך, "ובלכתך בדרך", דעות שונות, מגוון העצות,מגוון הערכים,ורעיונות וכו..
כלומר הכרה מעוררת אהבה.
אהבה לה' היא הרצון שעוד ועוד חלקים בחיים יהיו קשורים,מחוברים ושייכים לאותה אהבה, הזדהות. לאותה הכרה.
אהבה זו היכולת לאחד את החיים, "שמע ישראל ה' אלוקנו ה' אחד- ואהבת". אהבה בגימטריה זה אחד. אדם שאוהב הולך ומאחד את חייו.
כל כוחות הנפש נועדו עבור האחדות,כל אחד מהחושים שלנו מקרב ומחבר.
ריח – מעורר אותי.
בשמיעה – אני מפנים
בראייה – אם ראיתי דבר יפה איני רוצה לעזוב..
כלומר: האחדות (ה' אחד) מובילה לאהבה (ואהבת את ה').
כמוכן בקשר הזוגי. הכרת עולמו הפנימי של השני מעוררת אהבה ורצון לאחדות שתוביל ל הגדלת האהבה.
ואם אתם כבר מרגישים ממש זרים באהבתכם אחד לשני, מסביר הרב דסלר זצ"ל בספרו מכתב מאליהו : ששורש ותולדת ה'אהבה' היא הנתינה, פירוש שנאהב את מי שניתן ונשפיע לו טובות בפועל. כך כתבו חז"ל (במסכת 'דרך ארץ' זוטא פר' ב'): "אם חפץ אתה להדבק באהבת חברך – הוי נושא ונותן בטובתו".
בטבע המציאות רואים שהנתינה מולידה האהבה, היות והאדם בטבעו נקשר ואוהב את פרי מעשיו.
על פי טבע, כאשר אדם עוסק בנתינה והשפעה לזולתו הוא מרגיש חיבור וקשר מיוחד לאותו אדם, ואפילו אם הנתינה תהיה לדומם, כגון בבניית בית, או לחי, כגון טיפול בחיית מחמד שבביתו, וכן לצומח, כגון טיפול בגינתו וכד', כי המשפיע יתחבר לפרי מעשיו.
מסביר הרב דסלר זצ"ל: המשפיע מרגיש כי חלק מעצמיותו נמצא בהם. זה אשר יתן לזולתו לא יאבד ממנו, אלא זו היא התפשטות עצמותו, כי ירגיש אשר חלק לו בחבירו, זה אשר נתן לו, והאדם אשר נראה לו זר, זה רק מפני שטרם נתן והיטיב עמו ('מכתב מאליהו' א' 37).

נסכם ונאמר, שאהבה שגוועה היא משום שזנחנו אותה. לא השקענו בה. והדרך לעורר אותה מחדש היא ע"י היכרות מחודשת, סה"כ מי שאני היום זה לא מי שהייתי אתמול. נתבונן בבן/ת הזוג ונכיר בתכונות מוערכות שיש לו/ה, נכיר במעשים ומחוות יפים, נכיר בדרך התמודדות עם אתגרים, נתבונן בכל הטוב והיופי שהביא בן זוג/תי לעולם וכן הלאה.
הרב דסלר קובע שנתינה מובילה לאהבה. תבשלו, תכינו, תפתיעו..תאהבו!

שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית

בעלת תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בחינוך יהודי.
ברקע שנים של עבודה עם נוער שוליים- הבנת צרכי הנוער והתמודדות עם מעברי גיל ההתבגרות
ניהול מכינה קדם צבאית ,לימוד של שנים רבות על חסידות בבית מדרש לנשים (מתן, באור פניך)
מלמדת בבתי מדרש לנשים. עשייה נוספת גם בתחום של אומנות וכתיבה .

לעניינים נוספים

עקבו אחרינו

במערכת

Previous
Next

הצטרפו לניוזלטר שלנו

בהשארת פרטים אתם נשארים מעודכנים,
פסק דין שטורף מחדש את הקלפים, שינוי חקיקה, החלטה חריגה,
בהרשמה מהירה ישירות למייל