מאת שירה דיוק
"לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה".
האם התורה מכתיבה לנו כללי אופנה? או שמא רומזת התורה לחוסר שוויון בין המינים? מה בעצם אומרת לנו התורה במלים אלה?
משמעותה הפנימית של הוראה זו היא שלגברים ולנשים ייעודים שונים בעולם. ועל כל אחד מן המינים לממשם בהתאם לטבעם. בכל גבר קיימות גם תכונות נשיות ובכל אישה קיימות גם תכונות גבריות. הרכב תכונות אלה יוצר את האור המיוחד שבכל אדם. המין הביולוגי קובע איזה צד צריך להיות דומיננטי.
הבסיס לתפקוד המשפחה הוא הבנת החיוניות של שיתוף פעולה מרצון על ידי בני הזוג. כל אחד מבני הזוג מביא את המיוחד שבו אל תוך הקשר. לכאורה זה נראה מובן מאליו, אך למעשה אין זה פשוט כלל וכלל. כי על אף שאנו זוג איננו חושבים באותה צורה, איננו מרגישים או מתנסחים באותן מלים ועוד ועוד הבדלים. המכשול העיקרי לשיתוף פעולה הוא האמונה המוטעית שאפשר לשנות את השני. הרצון של בן / בת הזוג לשנות את השני לפי הבנתו "ולהובילו בדרך הנכונה" – הוא מקור הקושי ושורש הבעיה.
אף אחד לא יכול לשנות אדם אחר בכלל או לשנות את בן הזוג בפרט. ואת זה כדאי שנכניס לראשנו כמה שיותר מהר. אנחנו יכולים להראות לאדם אחר דרך טובה יותר לראות את הדברים, דרך טובה יותר להבין את הדברים, דרך טובה יותר להתייחס לדברים. אבל זה גבול היכולת שלנו, כי את השינוי הממשי יכול לעשות רק הוא עצמו. אם יבחר בכך.
אז מה הסוד לזוגיות טובה ארוכת שנים?
רש"י : לא יהיה כלי גבר על אשה – שתהא דומה לאיש…
נבין שלכל אחד מבני הזוג מבנה נפשי שונה, תכונות אחרות וצד אישיותי דומיננטי בהתאם למין הביולוגי. במקום להתנגד ולפעול ללא לאות לשינוי- קבלו את בן/ת הזוג על כל תכונותיה. אל תדרשו ממנה להתנהג כמו גבר ואל תבקשי שיגיב כמו גברת. זהו העושר בזוגיות שלכם. אב המשפחה יכול להביא למשפחה את התכונות הגבריות שרק הוא יכול להביא וכן האם.
והפעם דוגמא מתוך עולם הצבא,
ציטוט מתוך דבריה של אור ליבני בן יהודה מתוך הספר יום אחד באוקטובר:
".. ואז הוא אמר לי איזה משהו שהייתי קצת בשוק לשמוע, הוא אמר לי את מפקדת מהמקום הנשי שלך. ואני ככה קצת נעלבתי, לא הבנתי את ההערה הזאת. אז הוא הסביר, הרבה מאד נשים במשרות של 'גברים' בתפקידים קשוחים, מאד מנסות להיות הדמות הקשוחה. הן עוטות על עצמן תחפושת כזאת, כדי להיות מפקדות קשוחות. הן מדברות בקול נמוך, משנות את ההליכה… ומשהו בך – את באמת את. ובלי מסכות האלו, הדמות שלך מאוד חשובה לחיילים שלך. זה מה שהוא אמר לי. והמשפט הזה אני חושבת שהוא ילווה אותי כל החיים."
כאשר זוג נקלע למערבולת וכל אחד תובע מהשני לעשות שינוי כגון- תפסיקי לרבוץ מול הטלויזיה, אתה צריך להגיע הביתה מוקדם יותר, את צריכה לנקות את הבית, נשים מנקות.. וכן הלאה..
הצעד הראשון לשיפור המצב הוא ההכרה שיש לנו חלק פעיל בכל קונפליקט, וחלק זה הוא הגורם היחידי שיש בידינו לשנותו. שינוי האחר -אינו בא בחשבון..
בידינו לשנות רק את החלק שלנו. חלקו של האחר בקונפליקט ישתנה אף הוא אם גם הוא יקח אחריות וישנה את חלקו.
הפתרון לכל קושי מצוי בידינו בלבד. אין טעם לחכות שהשני ייקח את היוזמה. המתנה רק מחמירה את מצב העניינים…
כאשר אנחנו חווים מציאות שאין ביכולתנו לשנות אותה, עדיין יש לנו בחירה איך להתמודד עמה.
בפני כל בן / בת זוג ישנן 4 אפשרויות:
1. לנסות לשנות את השני.
2. לנתק (להיפרד).
3. להמשיך כפי שהיה עד כה, ולהתלונן ולקטר
4. לקחת אחריות על חלקי ולנסות לשפר את פני הדברים.
במה תבחרו?
1. כפי שכבר אתם מבינים, האופציה הראשונה, לנסות ולשנות את האחר – יש לה מחיר כבד. היא בסיס לסכסוכים ולהעכרת האווירה בשל אי קבלת הבעל / האישה. לפעמים נקיטת אמצעי דיכוי, הקטנת האחר והשפלתו, מאבקי כוח והתשה שוחקת עשויים להביא למצב שבו השולט/ת מצליח/ה להכניע ולייאש.
ליחסים כאלה אתם מייחלים?
הרווח – אני צודק/ת. השגתי את מבוקשי. המחיר?…
2. לנתק – להיפרד משמעו גירושין. יש לכך מחיר ורווח.
הרווח, לכאורה – "נפטרתי מהבעיה".
המחיר – עשוי להיות ששוב במערכת יחסים חדשה חוזרים על דפוסים ישנים.
פירוק המשפחה על כל המשתמע מכך!
3. להמשיך עם המציאות הקיימת. הרווח – לא נדרש ממני לעשות שינוי.
המחיר: חיים של קורבן ומסכנות. ממשיכים לקטר ולהתלונן, אין שינוי ביחסים.
4. לשנות את פני המציאות – המחיר – בעיקר השקעה של מאמץ, לקבל את האחר.
הרווח – שיפור היחסים, אווירה טובה, שיתוף פעולה, רוגע יציבות וביטחון לכלל המשפחה.
איך עושים זאת?
הבחנה בין גבר ואישה / הבנת ההבדלים היא תנאי הכרחי לשילוב ביניהם ולהצלחת המשפחה. שימו לב שבהמשך הפרשה ישנם מצוות נוספות העוסקות בהבדלים והבחנות בין ניגודים: גבולות, שעטנז ,מעקה, שילוח הקן.. היכולת להבחין ולהבדיל היא הכוח לשיתוף וחיבור הכוחות!
שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית
בעלת תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בחינוך יהודי.
ברקע שנים של עבודה עם נוער שוליים- הבנת צרכי הנוער והתמודדות עם מעברי גיל ההתבגרות
ניהול מכינה קדם צבאית ,לימוד של שנים רבות על חסידות בבית מדרש לנשים (מתן, באור פניך)
מלמדת בבתי מדרש לנשים. עשייה נוספת גם בתחום של אומנות וכתיבה .