מאת שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית
און בן פלת מוזכר בתחילת הסיפור, במחלוקת על משה, אבל הוא לא מוזכר לא בין הבלועים באדמה ולא בין השרופים באש. מכאן למדו חז"ל כי אף על פי שאון בן פלת היה שותף למחלוקת המקורית עם משה, הוא פרש מעדת קרח ולא הצטרף למבחן הקטורת. הוא נשאר בחיים.
" ואון בן פלת"-
למה נקרא שמו.."בן פלת"?
בן שנעשו בו פלאות.
אמר רב: און בן פלת- אשתו הצילתו,
ואמרה לו: מה לך בזו המחלוקת?
אם אהרון כהן גדול אתה תלמיד. ואם קרח כהן גדול אתה תלמיד.
אמרה לו: יודעת אני כי כל העדה קדושה,
שכתוב: כי כל העדה כולם קדושים.
מה עשתה? הישקתו יין והרדימתו במיטה,
והיתה יושבת על הפתח היא ובתה ופרעה שערה,
כל מי שבא בשביל און בעלה כיון שראה חזר לאחוריו,
בין כך ובין כך נבלעו,
זהו שכתוב- " חכמת נשים בנתה ביתה" – זו אשתו של און ,
ואולת בידה תהרסנה- זו אשתו של קרח.(במדבר רבה יח, כ).
לפי המדרש אשת און מנעה מבעלה לחלוק על משה. היא אמרה לו שבשבילו כלל לא משנה מי יהיה המנהיג: "אם משה רב אתה תלמיד, ואם קרח רב אתה תלמיד", ועל פי המדרש: "אם אהרן כהן גדול אתה תלמיד, ואם קרח כהן גדול אתה תלמיד" – ועל כן לא תצא לו שום תועלת מהתערבות במחלוקת. און השיב שהוא נשבע להם שיבוא עמם, כי היה איתם בעצה אחת, ואשתו אמרה לו שהיא תציל אותו, והשקתה אותו יין עד שנרדם. לאחר שנרדם, פרעה את ראשה, מעשה שהתפרש כחוסר צניעות, וישבה בפתח האוהל. האנשים שבאו לקרוא לו לבוא אתם להקטיר קטורת, חששו להיכנס בהיותה פרועת ראש, והלכו משם. עד שהתעורר און, כבר מתו כל עדת קרח.
במה התבטאה חכמתה של אשת און, מהו סודה שבאמצעותה הצילה את ביתה?
• אשת און אינה נזקקת להתנגשויות ,עימותים וקרבות מילוליים כדי לכוון את בני ביתה לחוף מבטחים.
• אשת און מכירה את המושג *כפתורי ההפעלה ויודעת כיצד להשתמש בהם בחכמה.
• אשת און עשתה חישוב מהיר של סדרי העדיפויות וידעה לוותר על ערך הצניעות שהיה חשוב מאד אך פחות קריטי באותו רגע.
• אשת און מעבירה לביתה את המורשת הנשית ודרכי פעולתה -כיצד להציל את העולם ממזימות חסרות תכלית המאיימות על עמנו , משפחתנו ואהובי ליבנו.
ואמרה לו: מה לך בזו המחלוקת? היא מודעת למחלוקת ולהרס העצום שבו, היא נמנעת מלהתערב. מתרחקת ממנה כמו מאש, ומנסה להוציא את בעלה ממנה. היא לא יוצאת מהאוהל למאבק מול קרח ועדתו, הכל קורה בפנים בין בדי האוהל. פונה אל ההיגיון של בעלה.
אם אהרון כהן גדול אתה תלמיד. ואם קרח כהן גדול אתה תלמיד. אשת און מזהה כאן כפתור הפעלה/טריגר של בעלה. היא יודעת על מה ללחוץ. הוא מחפש כבוד,מעמד ושררה. ברגע שהיא מסבירה לו בדרך ההגיון שכבוד ושררה לא יקבל- כל הכייף מהמחלוקת אובד.
מה עשתה? הישקתו יין והרדימתו במיטה, מרדימה את בעלה מתוך היכרות עם חולשותיו, יצריו ותאוותיו.
אמרה לו: יודעת אני כי כל העדה קדושה, היא יודעת שכל העדה קדושים ולכן היא עושה משהו לא צנוע.
חכמתה ממשיכה להפליא אותנו- היא משתמשת במוסכמה חברתית (פריעת שערות ראשה) כדי להרחיק מביתה אמצעי השפעה שליליים על בעלה. והיתה יושבת על הפתח היא ובתה ופרעה שערה, כל מי שבא בשביל און בעלה כיון שראה חזר לאחוריו… היא הכירה את כפתור ההפעלה של האנשים שהיו בדרך לביתם, אם ייראו שערות ראשה, הם יעשו אחורה פנה. וזה מה שקרה. היא לא פחדה לעשות תיעדוף בערכים שלה ומתוך כך לוותר על ערך הצניעות שהיה חשוב בעיניה…
והיתה יושבת על הפתח היא ובתה.. אשת און מעבירה לדור הבא את חכמתה השומרת על ביתה.
מענין ששם האישה המופלאה לא מוזכר, רק אשת און- אני מבינה שזוהי הזמנה של התורה לכל איש ואישה לא משנה מה השם שלך, לנהוג כחמתה של אשת און כדי להביא שלום בתוך הבית ומחוצה לו.
אנו לעתים תמהים על אנשים שהגיעו לגדלות נשגבה, מהיכן שאבו את כוחם? וכן אנשים שירדו לשפל נורא, איך נפלו שמה? ישנו כלל , שאמת גדולה בו, שמאחורי אדם גדול נצבת אשה גדולה ומאחורי אדם רשע -כזו היא אשתו.
זהו שכתוב- " חכמת נשים בנתה ביתה" – זו אשתו של און ,
ואולת בידה תהרסנה- זו אשתו של קרח.
*כפתור הפעלה: כמו שלכלי חשמלי יש כפתור on/off המפעיל אותו, גם לנו יש כפתורי הפעלה שכאשר בני הזוג לוחצים עליו (במודע או שלא במודע) אנחנו מתחילים להתעצבן, לכעוס, לפעול בצורה מסויימת או להיעלב. זה יכול להיות כל דבר פיסי או פסיכולוגי שמעורר אצלנו תגובה רגשית.
לכולנו יש כפתורי הפעלה (טריגרים) וככל שנדע מה הם, ומה מדליק אותם אצלנו כך נדע להתמודד אתם. ולכן עוד יותר חשוב לעדכן את בני הזוג בכפתורי ההפעלה האלו שלנו על מנת שלא ישתמשו בהם נגדנו. שלא יפעילו אותם בכוונה או בלי כוונה. לדוגמא: אם אחד רגיש לביקורת, אז בן זוגו יבוא אליו בנימה מעודנת כאשר הוא רוצה להעיר לו על משהו. השיח האינטימי בין בני הזוג על כפתורי ההפעלה האלו יאפשר לנו להגן האחד על השניה מלהיות מופעלים.
שבת של שלום ונחת
שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית
בעלת תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בחינוך יהודי.
ברקע שנים של עבודה עם נוער שוליים- הבנת צרכי הנוער והתמודדות עם מעברי גיל ההתבגרות
ניהול מכינה קדם צבאית ,לימוד של שנים רבות על חסידות בבית מדרש לנשים (מתן, באור פניך)
מלמדת בבתי מדרש לנשים. עשייה נוספת גם בתחום של אומנות וכתיבה .