פרשת שלח/ חיים בסרט

אם חשבתם שפרשנות זה מקצוע לא משהו אז שימו לב- כולנו פרשנים.. רק באופן בלתי מודע. חותרים להבין את המציאות, לעשות סדר במה שקורה על ידי נתינת פרשנות לדברים. מנסים להתאים את המציאות לסרט שכבר רץ לי בראש

צילום: עיצוב הבית

מאת- שירה דיוק

כיצד אנשים מגבשים דעה לגבי מה שקורה בממשלה, לגבי השלכות החקיקה? יש לנו פרשנים לענייני פוליטיקה לענייני משפט והם מפרשנים את קורות האירועים. גם משחק הכדורגל מתווך לנו על ידי פרשני ספורט שמסבירים למה השחקן איגף מכאן ולא משם. כמו גם בהבנת תהליכים כלכליים עליית המחירים ,גם שם פרשנים לעניינים כלכליים. ועוד ועוד פרשנים.
איך פרשן יודע לפרש ואיך זה עובד?
כאשר הפרשן יושב מול תמונת המציאות, יש לו כבר בראש תאוריות כאלה ואחרות שהוא למד וקבל עליהם ציונים ותעודות. הפרשן מתאים את המציאות לתאוריה המאוחסנת במחסן התודעה.
אם חשבתם שפרשנות זה מקצוע לא משהו אז שימו לב- כולנו פרשנים.. רק באופן בלתי מודע. חותרים להבין את המציאות, לעשות סדר במה שקורה על ידי נתינת פרשנות לדברים. מנסים להתאים את המציאות לסרט שכבר רץ לי בראש
זו דרך אחת להבין את חטאם של המרגלים. הם היו פרשנים לעניני ארץ ישראל ועם ישראל, אך לצערנו לא פרשנים מפרגנים…
וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא, וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-רָאִינוּ בְתוֹכָהּ, אַנְשֵׁי מִדּוֹת. לג וְשָׁם רָאִינוּ, אֶת-הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק–מִן-הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם.
מסביר המדרש במדבר רבה טז, יא:
אמרו- "ונהי בעינינו כחגבים", אמר הקב"ה: ויתרתי עליהם, אלא- "וכן היינו בעיניהם?"!
יודעים הייתם מה עשיתי אתכם לעיניהם? מי יאמר שלא הייתם בעיניהם כמלאכים?
מה גרמתם לעצמכם?

המדרש שואל, רגע, איך אתם יודעים מה הם חשבו עליכם. נכנסתם להם לראש ושמעתם את מחשבותיהם? שאלתם אותם מה הם חושבים עליכם? ברור שלא! עברה בכם המחשבה שאולי הם דוקא חושבים עליכם דברים טובים, שאולי אתם מלאכים?
התוצאה הישירה של פרשנות רעה, היא נזק עצמי. למה? אם אדם מפרש את מציאות חייו באופן שלילי, הוא יתמלא כעס,אכזבה, ייאוש ועוד תחושות רעות. להסתובב כך בעולם זה מבאס ויותר מכך- הוא יגיב לעולם מתוך המקום השלילי הזה.
אם היא תפרש את הצעתו הנדיבה של בעלה לקנות בגדים חדשים כאמירה שאין לה טעם טוב בבגדים- יהיה לה קשה להרגיש טוב עם הגוף שלה, יהיה לה בלתי נסבל לקבל החלטות, היא כבר לא תסמוך על עצמה בבחירות הקשורות בטעם וכן הלאה..
סיפור מהקליניקה: הבעל מספר שהוא חוזר הביתה בסוף יום עבודה ורוצה מאד לקחת חלק במטלות כדי להרגיש חלק ממה שקורה בבית אבל לצערו אשתו כל פעם מסרבת לקבל ממנו עזרה (עד כאן זו תמונת מציאות) והוא נפגע מאד. אשתי לא סומכת עליי, היא לא חושבת שאני יעיל… (זו פרשנות).
האמנם? שאלתי את אשתו. בכלל לא, אני בסך הכל מנסה לפנק אותו אחרי יום עבודה ארוך שלא יצטרך לטרוח במטלות הבית.
לבעל יש סרט בראש: אשתי לא סומכת עליי, אשתי חושבת שאני לא יודע לעשות דברים טוב, שאני לא יעיל… ולכן יחפש הצדקה במציאות/בדברי אשתו לתאוריה/סרט שמסתובב לו בראש. (התאוריה הזו נבנתה אצלו איפשהו בעבר.. לא נוכל לדון בזה כרגע).
דרך אגב כאשר שאלתי אותו האם הוא חושב שהוא יודע לעשות בבית דברים בצורה טובה, הוא ענה שלא ממש..
כלומר "ונהי בעינינו כחגבים" כך הוא חושב על עצמו/זו התיאוריה שלו לגבי עצמו, משהו נמוך ומאד לא מחמיא..ולכן כשהוא מסתכל באחר זה מה שהוא רואה, הוא מלביש על המציאות את התאוריה שלו "וכן היינו בעיניהם".
סיפור נוסף מהקליניקה:
האישה מספרת שהיא נפגעת מאד מכך שבעלה יוצא לבלות עם חברים. מה פוגע? הוא יוצא עם חברים כי לא מתחשק לו לבלות זמן איתי (פרשנות). למה שבעלך לא ירצה לבלות זמן עם אשתו? כי אני משעממת, לא הכי זורמת על דברים ובילויים שהוא רוצה… מה גרמת לעצמך שואל המדרש..
מזכיר לנו המדרש, כי באופן גורף, הראייה וההבנה שלנו את המציאות תלויה בזוית ההתבוננות- במושגים בתיאוריות ובסרטים שיש לנו בראש. בעיני האחד הצעה לצאת לארוחת ערב היא ג'סטה מפנקת ומונעת טירחת בישול בעוד אצלה זו אמירה שהבישולים שלה לא טעימים לו. היא יכולה להציע להישאר שבת בבית ולא ליסוע למשפחתו והוא ישמע שהיא מרחיקה אותו מהמשפחה שלו.. וכן הלאה …
גם אם הינך חגב בתפיסתך- יתכן ומלאך אתה בעיני אשת בריתך.
סיכום קטן:
• הדרך בה אדם תופס את עצמו- משתקפת מעיני השני.
• בני אדם מלבישים את המציאות על התיאוריה/סרט שיש להם בראש. אם זה סרט טוב אז נהדר! אבל אם הוא סרט אימה…זה נזק עצום!
• תארו לכם כיצד חייכם יושפעו לטובה אם כל מי שסביבכם יפרש לטובה!

בני האדם הם ייצורים שיפוטיים/פרשניים, כך ברא אותנו הבורא.
מבקשת להציע כאן לכל מי שקורא דברים אלו, קבלו על עצמכם להיות פרשנים טובים, הווה דן את כל האדם לכף זכות להתבונן על עצמך ומתוך כך על האחרים בעין טובה, מזווית שמחמיאה לך ולאחרים. ואם קשה עמדת הפרשנות החיובית, אז שבו יחד ודברו על הדברים,תבינו את האירוע. זה עדיף מאשר להריץ בראש סרט נוסף…

תנסו- מקסימום תצליחו!

שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית

בעלת תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בחינוך יהודי.
ברקע שנים של עבודה עם נוער שוליים- הבנת צרכי הנוער והתמודדות עם מעברי גיל ההתבגרות
ניהול מכינה קדם צבאית ,לימוד של שנים רבות על חסידות בבית מדרש לנשים (מתן, באור פניך)
מלמדת בבתי מדרש לנשים. עשייה נוספת גם בתחום של אומנות וכתיבה .

לעניינים נוספים

עקבו אחרינו

במערכת

Previous
Next

הצטרפו לניוזלטר שלנו

בהשארת פרטים אתם נשארים מעודכנים,
פסק דין שטורף מחדש את הקלפים, שינוי חקיקה, החלטה חריגה,
בהרשמה מהירה ישירות למייל