שלום מתחיל בבית!
"וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד; וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה, מִן-הָאָרֶץ, וְחֶרֶב, לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם".
התורה מבטיחה לנו שני הבטחות: האחד- "ונתתי שלום בארץ", והשני- "וחרב לא תעבור בארצכם", הבטחה זו נוגעת לשלום עם האויבים, אז למה מתייחסת ההבטחה הראשונה ונתתי שלום בארץ?
הרמב"ן מסביר: "ונתתי שלום בארץ": "שיהיה שלום ביניכם, ולא תלחמו איש באחיו".
השקפת עולם שלמה בשבע מלים… לפני השלום מבחוץ, צריך שלום מבית.
"שלום אחים מבית אשר מכוחו אנו נוטלים עוז וגבורה לכונן שלום בארץ ישראל. שלום מתחיל מהנקודה הכי פנימית בלב האדם (שלום של האדם עם עצמו ועם יצריו) ומסתיים בנקודה הכי אוניברסלית שיש ("שלום ירושלים", מצב של גאולה בעולם). הרב חנן פורת ז"ל.
איך עושים שלום?
המלבי"ם מסביר את מהות וחשיבות השלום:
ונתתי שלום בארץ: "אחר שהבטיח להם הברכה יבטיח על הכלי המחזיק (את) הברכה -שהוא השלום, שהוא מחזיק כל הברכות. כי השלום כולל כל הטובות אשר במציאות! שהרע היא הפירוד וההתנגדות (בין הדברים והכוחות) אשר במציאות – (לדוגמא:) בין התנגדות המערכת בהנהגה, בין התנגדות כת האשים (=האנשים) זה לזה או עם עמים אחרים. .. והשלום כולל ההסכמה (=חיבור) הכללית (=בדברים כלליים) והפרטית (=בין שני פרטים) בכל המציאות שאז יתקיימו כל הטובות!. .. שהשלום הוא הפוך הרע כמו שהאור הפך החושך. .."
המלבי"ם נותן הגדרה נפלאה לשלום. הרע הוא ההתנגדות בין אנשים או בין כוחות שונים בעולם. התנגדות יוצרת פער בין האנשים/הכוחות לכן נוצר מרחק ופירוד ביניהם. והשלום הוא היפך הרע, כלומר קירבה וחיבור עמוק ביניהם. שלום אינו רק מצב של שקט 'חיה ותן לחיות', אלא חיבור פנימי ומשמעותי ביניהם.
השלום אינו הפסקת אש ..
"אצלנו הכל מטוקטק בבית. ממש נחמד. לכל אחד יש את המטלות והתפקידים שלו וזה ממש עובד לנו! אין צעקות, כמעט ואין וויכוחים ומריבות ממש רק לעיתים רחוקות. ואם פרצה מריבה אנחנו משוחחים ואחרי עשר דק' מקסימום מסתיימת המריבה וכל אחד חוזר לשלו. כל אחד מכבד את השני ונותן לו לחיות על כל רצונותיו."
נשמע אידיאלי?
כל זוג יוצר את הזוגיות שלו. אחת הצורות של זוגיות היא שהזוג מתנהל בנחת וברוגע עם השניה. כל מטלות הבית מחולקות יפה ושווה בין השניים וכל אחד מקפיד למלא את חלקו. כך נמנעים חיכוכים ומריבות. לפעמים השקט הזה בבית מספר לנו על ריחוק עמוק בין בני הזוג. כל אחד עסוק בעולמו, וכל עוד מקפידים על מילוי התפקידים יש שקט ושלווה אך כנראה לא שלום לפי הגדרת המלבי"ם. בזוגיות כזו אין כמעט מריבות כי בני הזוג נמנעים מלדבר על מה שמעורר מתח. אין וויכוחים כי הם לא נוגעים בעומק הדברים ומעדיפים שיח קצר שפותר את הבעיה. אין חיכוכים כי הם לא מתקרבים.. כל אחד חי את חייו כפי שהוא רוצה מבלי להפריע לשני.
המלבי"ם מלמד שהתיאור הזה אינו שלום בית אמיתי.. על אף השקט ועל אף העדר מריבות/צעקות וכדומה.. שלום בית אמיתי הוא כאשר יש חיבור פנימי עמוק בין בני הזוג. אפשר לדבר על כל נושא מבלי לפחד מה יחשוב השני או מה יקרה אם יעורר מתח… זוגיות טובה מחברת, מאפשרת שיתוף כנה בחולשות כמו גם בחוזקות, שיתוף בחלומות ובמחשבות הכי גבוהות וגם הכי מצחיקות. שלום בית אמיתי מעצים את שני בני הזוג ומהווה עוגן בחייהם. יש להם 'ביחד' מיוחד להם. 'ביחד' משמעותי של הזוג היא קרקע פורייה לביטוי הפרטי של כל אחד, להארת אורו המיוחד . דווקא מתוך יצירה משותפת זו יוכלו לבוא לידי ביטוי כוחותיהם המיוחדים ולהעשיר את השנייה ואת הזוגיות. שלום בית אמיתי מצמיח בני זוג המאירים החוצה את גוון אורם המיוחד.
אם אתם מרגישים שאתם חיים בזוגיות שאינה השלום בית של המלבי"ם והייתם לשנות:
1.הכינו רשימה של נושאים או תחומי חיים שאינכם משתפים בו את בן/ת זוגכם.
2.כעת, בחרו תחום אחד מהרשימה שהכי קל לכם או הכי פחות קשה לפתוח אותו אל בן/ת הזוג.
3.החליטו איזה משפט או סיפור קטן מהתחום שבחרתם תרצו/תוכלו לשתף בו.
ככה מתחילים.. לאט לאט.
שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית
בעלת תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בחינוך יהודי.
ברקע שנים של עבודה עם נוער שוליים- הבנת צרכי הנוער והתמודדות עם מעברי גיל ההתבגרות
ניהול מכינה קדם צבאית ,לימוד של שנים רבות על חסידות בבית מדרש לנשים (מתן, באור פניך)
מלמדת בבתי מדרש לנשים. עשייה נוספת גם בתחום של אומנות וכתיבה .