מאת: שירה דיוק -מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית
המדרש מציע לנו עצה קטנה משנה חיים.
…מצינו שעיקם הקב"ה שמונה אותיות ולא הוציא דבר מגונה מפיו שנאמר (בראשית ז, ח): "מן הבהמה הטהורה ומן הבהמה אשר איננה טהורה" ובמקום אחר עקם שתים ושלש תיבות בתורה כדי שלא להוציא דבר של טומאה מתוך פיו זהו שכתוב "מכל הבהמה אשר לא טהורה" 'אשר טמאה היא' אינו אומר אלא "אשר לא טהורה היא". אמר רבי יודן בן מנשה: אף כשבא לפתוח להם בסימני בהמה טמאה לא פתח אלא בטהרה : "את הגמל" כי לא מפריס פרסה הוא אין כתיב כאן אלא "כי מעלה גרה" "את השפן כי לא מפריס פרסה הוא" אינו אומר אלא "כי מעלה גרה" וכן הארנבת וכן החזיר:
יצאה התורה מדרכה (עיקמה שמונה אותיות) והוסיפה שמונה מלים מיותרות כי אפשר היה להחליפן במילה אחת, קצר ולענין ,"טמאה". בחיות הטמאות ,כתבה התורה את סימן הטהרה (כי מעלה גרה) ולא את סימן הטומאה(אינו מפריס פרסה). מה אומרים לנו כאן חז"ל במדרש?
יש אנשים שהם ציידי החסרונות.. באוטומט שלהם יחפשו את החסרונות בכל דבר, את הפערים, הכישלונות למה לא יצליח או בפשטות יראו את החצי כוס הריקה. אלה מזמנים לעצמם חיי כאב וייסורים , כי תמיד הכל רע ולא טוב. אישה גרועה, עבודה לא שווה, חברים לא אמיתיים וילדים לא מוצלחים. קהילה גרועה, מדינה על הפנים ואתם כבר הבנתם את המנגינה הזו…
ויש אנשים שהם ציידי הטובות.. מילה טובה מתגלגלת מלשונם, שמחים מעצמם וממשפחתם, מהחברים ומהמדינה אפילו שכולנו יודעים שאפאחד אינו מושלם… הם תמיד מחפשים את החצי כוס המלאה ואת הברכה בכל אדם. שפתם היא חיובית, התודעה היא של אושר ואופטימיות, חיוך נסוך על פניהם. הם מבסוטים מהחיים!
הבחירה חופשית היא יסוד מהותי ביהדות. כל אדם בוחר לעצמו את דרך התבוננותו בעצמו ובעולם סביב. התורה באה ללמד אותנו כלי חשוב במערכות יחסים.
על הספה ישבו זוג אוהבים. נשואים מספר שנים ובבית ישנים שני זאטוטים.
"הוא ממש מרגיז אותי" הכריזה האישה. "לא חושב על טובת הילדים רק על השקט שלו, הוא קונה ומשחד אותם בשוקולד ובסוכריות טופי כדי שיעשו מה שהוא רוצה".
ומה רע שאלתי.
"הוא הורס להם את השיניים" אמרה.
"את מעצבנת ומרגיזה" השיב הבעל "כל מה שאני עושה לא טוב ואת מלאת תלונות…".
בא המדרש להאיר את העובדה, שמערכות יחסים נבנות ונהרסות בהתאם לבחירת זווית הראייה שלנו ולבחירת המלים. אפשר לראות רק את הרע באב שקונה סוכריות ושוקולדים לילדיו אבל אפשר לעצור לרגע ולראות את הטוב והיופי בכוונותיו ובמעשיו של האב. ולהתחיל משם: איזה יופי שאתה מפנק את הילדים שלנו אבל כדי לשמור על שיניים בריאות אולי כדי לצמצם את כמות השוקולד שלהם?
תסכימו איתי שהבעל יהיה קשוב יותר למשפט שרואה את הטוב שבו ושנאמר במלים חיוביות.
אפשר להעביר מסר בצורה הרסנית ומורידה או לחילופין בצורה מעצימה.
" ראה אנכי נותן לפניכם היום את הברכה ואת הקללה
ובחרת בחיים
למען תחיה אתה וזרעך אחריך"..
הבחירות שלנו בזווית הראייה ובמילים משפיעים על כל מי שחי סביבנו. באפשרותנו להביא חיים שמחים לסובבים או חלילה…
אז במה תבחרו?
סומכת עליכם
שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית
בעלת תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בחינוך יהודי.
ברקע שנים של עבודה עם נוער שוליים- הבנת צרכי הנוער והתמודדות עם מעברי גיל ההתבגרות
ניהול מכינה קדם צבאית ,לימוד של שנים רבות על חסידות בבית מדרש לנשים (מתן, באור פניך)
מלמדת בבתי מדרש לנשים. עשייה נוספת גם בתחום של אומנות וכתיבה .