מאת שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית
"לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב וְלֹא רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהָיו עִמּוֹ וּתְרוּעַת מֶלֶךְ בּוֹ." במילים אלו ברך בלעם את עם ישראל כאשר בליבו נתכוון לקלל.
"דכתיב ויהפוך ה' אלוקיך לך את הקללה לברכה, מברכותיו אתה למד מה הוא היה רוצה לקללם" (רש"י).
מה היתה כוונת הקללה בליבו של בלעם? בלעם אומר לעם, לא הביט און ביעקב, אתם ישראל חוטאים לה', וה' לא הביט ולא רואה.. הוא כבר עזב אתכם, תמשיכו לעשות מה שאתם רוצים, הקב"ה כבר לא איתכם. עובדה חטאתם ולא נענשתם… בלעם מנסה לגרום לפירוד בין עם ישראל ובין הקב"ה. הוא מתאמץ להביא לניתוק, לעקירה מהשרש, העיקר שלא יהיה חיבור בין קב"ה וישראל.
רש"י מסביר שהקללה הופכת לברכה. כיצד? אותם נתונים רק פרשנות אחרת. הקב"ה רואה את החטאים של עמו אבל הוא מתעלם מהחטא מרוב אהבתו אל עמו.
נביא את הדברים של הרבי מסלונים בנתיבות שלום:
"ומשמעות לא הביט און ביעקב ולא ראה עמל בישראל ה' אלוקיו, עמו ותרועת מלך בו, והרי כל האומר הקב"ה ותרן יוותרו מעיו. אלא שהוא גם כן מגודל האהבה הנצחית בין ישראל לאביהם שבשמים, וכמו שכתוב במשלי: ועל כל פשעים תכסה אהבה, שאצל רעים אהובים אם אחד חטא נגד השני ומעורר מיד אהבה יתירה, הריהו מתעלם מהחטא אף שהחטא צריך תיקון , וזהו לא הביט און ביעקב משום שמיד אחרי החטא מתחזק ואינו נופל ביאוש… יודע ומאמין כי שוום מסכים המבדילים לא יבדילו בינו לבין אביו שבשמים".
כאשר *בן זוג חוטא, החוטא עלול לחשוב 'כמה גרוע אני, אין לי תיקון, איך עשיתי כזה דבר לזוגתי, וודאי אינה רוצה עוד בקרבתי.." ומשם הדרך קצרה ליפול ליאוש. ר' נחמן מסביר שהייאוש הוא זרוע ארוכה של המוות. כי אדם שנופל ליאוש, מאבד אמונה בעצמו, בזולת ובקב"ה. מנתק עצמו מה' רח"ל.
בתחילת המלחמה אמרה אימו הגיבורה של אחד החטופים (מחילה שאיני זוכרת שם) שהמילה ייאוש לא קיימת בלקסיקון היהודי.
גם הבן/ת זוג שנפגע מהחטא עלול לחשוב מחשבות כגון ' אם הבן זוג מתנהג כך אין לי מה להישאר איתו, זה חטא נורא והדרך לתיקון ארוכה ולמי יש כוח לחכות ,אם אפשר בכלל לתקן".. ייאוש..
מבהיר הרבי מסלונים שכאשר יש תשתית של אהבה בין אדם לאלוקיו, בין אדם לרעהו, בין אדם לאשתו, ואחד מהם חטא, במקום ליפול לייאוש, יש לעורר את האהבה מיד, להיזכר כמה אני אוהב אותו והוא אותי. היה חטא, היה מעשה פוגע/לא טוב את זה יש לתקן אבל מה שיאפשר לזוג להמשיך הלאה הוא הידיעה והתחושה שיש כאן אהבת עולם. לא רק לדעת אלא גם להרגיש אהבה. ואז מתחזקים באהבה ולא נופלים לייאוש. ממשיכים יחד ומוצאים את הזמן והמקום לתקן את החטא.
זה לא אומר שהחטא הוא טוב, זה לא אומר שאין צורך לתקן, אלא האהבה בין בני הזוג מצעידה אותם קדימה לקרקע בטוחה ואז אפשר לעצור ולתקן את מה שדורש תיקון ביניהם.
כאשר יש אהבה בין בני זוג, קל יותר לעורר את המידה של עין טובה, להסתכל על מי שחטא כנגדו ולא לשקוע בפגיעה אלא לומר הוא אוהב אותי, אני אוהבת אותו, נוכל יחד לתקן. יודע ומאמין כי שום מעשה או חטא לא יבדיל בינינו.
בתפילת מוסף של ראש השנה, אומרים את הפסוק מברכותיו של בלעם 'לא הביט און ביעקב ולא ראה עמל בישראל ה' אלוקיו עמו', כי בלעם בברכותיו גילה את גודל כוחה של אהבה, אהבת ה' לעמו והיא תכלית הברכה לישראל בכלל ובפרט.
בכוח אהבה בין בני זוג, בין רעים אהובים אפשר להפוך כל קללה וכל חטא לברכה.
ואם נתקלתם במסך המבדיל בינכם, אפשר לקבל עזרה
שירה דיוק- מאמנת אישית לזוגיות ויועצת זוגית ברוח יהודית
בעלת תואר ראשון בחינוך וגיאוגרפיה ותואר שני בחינוך יהודי.
ברקע שנים של עבודה עם נוער שוליים- הבנת צרכי הנוער והתמודדות עם מעברי גיל ההתבגרות
ניהול מכינה קדם צבאית ,לימוד של שנים רבות על חסידות בבית מדרש לנשים (מתן, באור פניך)
מלמדת בבתי מדרש לנשים. עשייה נוספת גם בתחום של אומנות וכתיבה .